OSKUn puheenjohtaja nojaamassa vakavasti graffiti seinään. Tekstinä "Kannanotto. Leikkaukset ammatillisen toisen asteen rahoituksesta ovat leikkauksia amisten hyvinvoinnista".

Suomen Opiskelija-Allianssi – OSKU ry on huolissaan ammatillisen koulutuksen asemasta kehysriihessä. Koulutus on ollut erityissuojeluksessa hallituksen puheissa, mutta julkisen talouden leikkauspaine kohdistaa katseen jälleen koulutukseen. Koulutuksesta leikkaaminen on lyhytnäköinen säästökohde, jossa valtiontalouden säästöt haetaan opiskelijoiden hyvinvoinnin sekä koulutuksen laadun ja saavutettavuuden kustannuksella.

”Leikkaukset koulutuksesta ja opiskelijoilta ovat leikkauksia tulevaisuudesta. Ammatillisen koulutuksen kenttä on ollut jatkuvassa myllerryksessä jo liki 10 vuotta. Se, mitä koulutuksen järjestäjät ja opiskelijat nyt tarvitsisivat, on työrauhaa!” linjaa OSKU ry:n puheenjohtaja Johanna Heikkinen.

Amisten tyytyväisyys elämäänsä on laskenut kouluterveyskyselyiden mukaan jatkuvasti 2017–2023. OAJ:n ammatillisen koulutuksen jäsenkyselyn tuloksista käy ilmi, että etenkin opiskelijoiden elämänhallintataidot ovat laskeneet merkittävästi viimeisen kahden vuoden aikana. Vaikka koronapandemia on laajalla mittapuulla takana päin, ovat sen jäljet selvästi nähtävissä amisten hyvinvoinnissa.

OSKUn vuonna 2022 toteuttaman AMIS-tutkimuksen vastauksista käy ilmi, että vain 33 % vastanneista kertoo saaneensa apua ongelmiinsa opiskeluhuollosta. Osuus on laskenut merkittävästi vuoden 2018 tutkimuksesta, jolloin 49 % kertoi saaneensa apua. Hyvinvointialueiden rahoitusvaje aiheuttaa jo huolta amisten tukipalveluiden riittävyydestä. Leikkaukset koulutukseen asettaisivat loputkin tukipalvelut leikkausuhan alle.

”Amisten hyvinvointi ei kestä uusia leikkauksia ammatilliseen koulutukseen. Hyvinvointialueiden rahoitusvaje vaarantaa jo osan amisten sosiaali-, terveys- ja tukipalveluista. Jos haluamme, että ammatilliselta toiselta asteelta valmistuu työkykyisiä ja työelämässä pärjääviä ammattilaisia, ei leikkauksiin ole varaa. Toivomme Orpon hallitukselta viisaita päätöksiä vaikeassa taloudellisessa tilanteessa”, päättää puheenjohtaja Heikkinen.

Hallituksen kehysriihessä päätetään julkisen talouden suunnitelmasta vuosille 2025–2028. Kehyspäätös asettaa raamit vuosittaiselle talousarviotyölle. Hallitus tarkastelee kehyspäätöstään vuosittaisessa kehysriihessä esimerkiksi yleisten hinta- ja kustannustasojen muutosten vuoksi, sekä puoliväliriihessä menokehyksen toteutumista sekä hallitusohjelman etenemistä. Orpon hallituksen kehysriihi käydään 15.-16.4.2024.

Lisätietoja: Edunvalvonnan asiantuntija Onni Härkönen, onni.harkonen@osku.fi, 0447050474